Informatie (auto)

1o gouden tips | 10 meest gemaakt fouten | het nieuwe rijden | verkeersborden en regels | voorwaarden CBR

10 gouden tips voor het praktijkexamen

Klik hier en lees meer

10 gouden tips voor het praktijkexamen

En dan is het zover. Je mag deelnemen aan het rijexamen! Veel leerlingen weten niet goed wat ze kunnen verwachten op een rijexamen. Waar moet je op letten? Wat kun je doen om je op je gemak te voelen? Wij zullen een aantal tips geven om te slagen voor het rijexamen.

Tip 1: Voorbereiding is het halve werk

Het is belangrijk dat je genoeg lessen hebt gehad. Je moet niet op zien tegen je examen, het moet gewoon formaliteit zijn. Wanneer je genoeg lessen hebt gehad kan je gewoon met een gerust hart je examen doen.

Tip 2: Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent

Probeer je te ontspannen de avond voor je examen. Ga lekker een film kijken, ga sporten of doe iets anders waarvan je ontspant. Het is belangrijk dat je op tijd naar bed gaat, maar ga nou niet vroeger naar bed als normaal want dan zul je zien dat je toch niet slaapt. Wanneer je goed uitgerust bent zul je ontspannen zijn op je examen.

Tip 3: Luister niet te veel naar verhalen van anderen

Iedereen ervaart het examen anders, dus laat je niet gek maken. Mensen kunnen je zomaar op een dwaalspoor zetten, waardoor jij je extra veel zorgen maakt. Dit is nergens voor nodig.

Tip 4: Zelfs tips van familie of vrienden kun je maar beter negeren

Ze bedoelen het allemaal goed maar ook hun hebben examen anders ervaren. Het is niet de bedoeling dat je ineens heel anders gaat rijden dan je gewend bent door hun verhalen.

Tip 5: Leg de lat niet te hoog voor jezelf tijdens je examen

Niemand kan een foutloze rit rijden. Dit is gewoon onmogelijk. Het beste is om gewoon te rijden zoals je tijdens je lessen ook hebt gedaan. Je moet niet ineens beter willen kijken, sneller of langzamer gaan rijden om het zo goed mogelijk te doen. Je rij-instructeur laat je niet voor niks examen doen, dit betekend dat je niveau hoog genoeg hier voor is. Je instructeur zal natuurlijk voor je examen nog even zeggen van: ‘’ goed kijken hè’’ of ‘’ rijdt wel goed door hè’’, maar overdrijf dit niet.

Tip 6: Fouten maken in het verkeer is heel normaal, iedereen doet het dus jij ook

Het belangrijkste is hoe je deze fouten oplost. Wanneer je een foutje maakt denk dan niet gelijk dat je gezakt bent, maar corrigeer jezelf. Dit vindt een examinator vaak veel belangrijker dan de fout zelf. Zet jezelf over de fout heen en concentreer je op de rest van je rit. Je wordt beoordeeld op de structuur van de hele rit, niet op een klein foutje.

Tip 7: Zorg ervoor dat je niet continu bezig bent met je snelheid

Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Je moet natuurlijk niet te hard rijden maar je hoeft niet continu op de teller te kijken of je wel 29,8 km/h rijdt. Probeer gewoon zo vlot mogelijk door te rijden. De examinator vindt het belangrijker hoe jij je snelheid aanpast aan (gevaarlijke) situaties.

Tip 8: Belangrijk is dat je in jezelf gelooft!

Je moet achter de beslissingen staan die je neemt en durven te rijden. Door dat je initiatief toont laat je zien dat je actief kan deelnemen in het verkeer. Zo wordt een klein foutje snel vergeven/vergeten door de examinator.

Tip 9: Je zult wel eens gehoord hebben van iemand ‘’ je moet een banaan eten voor je rij-examen’’

Je zult misschien wel denken dat dit een fabeltje is. Maar niks is minder waar een banaan eten voor je rij-examen helpt echt. In bananen zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Het is lekker goedkoop en zonder risico’s, dus baat het niet dan schaadt het ook niet.

Tip 10: Wees vooral niet bang voor je examinator

Hij of zij is ook gewoon een mens, en is er niet op uit om je te laten zakken. Hij of zij behandelt jou als dat hij bij ieder ander zou doen.

10 meest gemaakte fouten tijdens het praktijkexamen

Klik hier en lees meer

10 meest gemaakte fouten tijdens het examen

Hier vind je onze top 10 meest gemaakte fouten tijdens het rijexamen. Dit zijn fouten die vooral te maken hebben met verkeerd denken of die veroorzaakt worden door de spanning. Fouten die eigenlijk onnodig zijn. Dit zijn zaken die vaak goed zijn aangeleerd maar door de druk van het examen verkeerd worden uitgevoerd.

1. Kijkgedrag

De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.

Wat fout gaat:
  • Overdreven kijken om dit goed te laten zien aan de examinator.
  • Te nonchalant kijkgedrag.
  • Te gehaast in de spiegels kijken waardoor je eigenlijk niks waarneemt.
  • Te laat kijken waardoor je te laat reageert op situaties.
Hoe het wel moet:
  • Blijf continu je blik veranderen zodat je een totaal overzicht houdt.
  • Neem rustig de tijd om goed in je spiegels te kijken en herhaal het kijken.
  • Kijk extra wanneer je aan bepaalde manoeuvres begint.
  • Overdrijf niet, als je rustig in je spiegel kijkt en alles goed waarneemt ziet de examinator dit heus wel.

2. Plaats op de weg

Er zijn verschillende misverstanden over plaats op de weg. De plaats op de weg hangt af van verschillende factoren. De regels die je leert in je theorie boek zijn een leidraad maar niet altijd heilig. Alle omstandigheden samen bepalen je keuze.

Wat fout gaat:
  • Het veel dicht langs geparkeerde auto’s, obstakels of fietsers rijden.
  • Niet goed of onvoldoende voorsorteren.
  • Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen.
  • Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
Hoe het wel moet:
  • Neem genoeg ruimte bij het passeren van een stilstaand of bewegend object. Zelfs als dit betekend dat je op de andere weghelft moet. Let dan wel op dat je geen tegenliggers hindert.
  • Probeer niet kosten wat het kost binnen de lijnen te blijven rijden, als dit jou of andere in gevaar kan brengen.
  • Sorteer goed voor daar waar het mogelijk is.
  • Probeer bochten netjes op je eigen weghelft te nemen, neem de bocht desnoods wat rustiger.
  • Wanneer je op een smalle weg rijdt houdt dan rekening met je positie en je snelheid. Wanneer je een tegenligger tegen komt ga dan wat rustiger rijden als de weg smal is.

3. Snelheid

De hoofdregel is:  rijdt de maximaal toegestane snelheid zolang dat veilig kan. Dat betekent dat je vlot met het verkeer meerijdt, maar wel je snelheid omlaag laat gaan zodra de situatie erom vraagt. Veel examenkandidaten hebben hier moeite mee.

Wat fout gaat:
  • Langzamer rijden dan nodig is. Hierdoor lijk je alleen maar onzeker en je houdt er verkeer mee op. Maar ga te hard rijden wordt ook niet geaccepteerd. Het moet verantwoord en veilig zijn.
  • Het te hard rijden door de bocht.
  • Het te snel naderen of oversteken van een kruisingen.
  • Mensen die denken dat het fabeltje klopt van: altijd 5 km/u te hard rijden.
Hoe het wel moet:
  • Vlot meerijden met het verkeer is belangrijk maar pas je snelheid op tijd aan de omstandigheden aan.
  • Veiligheid heeft altijd voorrang. Als je bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre moet doen kan het veiliger zijn om net iets harder te rijden dan toegestaan.
  • Kijk goed door de bocht en pas hierop ook je snelheid aan. Dit is een kwestie van oefenen.

4. Inhalen

Sommige examenkandidaten zien het nut van inhalen nog niet helemaal in. Toch is dit noodzakelijk als je je aan de hoofdregel van de snelheid wilt houden. Vlot mee stromen met het verkeer en zoveel mogelijk de maximale snelheid rijden met in inachtneming van de veiligheid.

Wat fout gaat:
  • Onvoldoende afstand houden bij het inhalen.
  • Onvoldoende snelheid hebben om in te halen.
  • Voor de zekerheid maar rechts blijven rijden terwijl het verkeer links veel vlotter rijdt.  Veel mensen denken dan ‘’ stel je voor dat ik nu op de linkerstrook ga rijden en de examinator wilt straks rechts af).
  • Te laat zijn met inhalen.
Hoe het wel moet:
  • Hou genoeg afstand bij het inhalen.
  • Een inhaalmanoeuvre moet snel uitgevoerd worden. Hiervoor heb je dus snelheid nodig. Ook als dit betekent dat je iets harder moet rijden dan het limiet.
  • Durf keuzes te maken te je vlotheid ten goede komen. Als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen rijdt en je hebt de ruimte om voorbij te gaan, doe dit dan ook. De examinator houdt rekening met de opdracht die hij of zij geeft.
  • Kijk goed ver vooruit en begin op tijd met waarnemen.

5. Bijzondere verrichtingen

Bij elke rit krijg je ermee te maken: bijzondere verrichtingen. Je zult toch altijd ergens moeten parkeren voor dat je wat gaat doen. Maak bijzondere verrichtingen niet moeilijker dan nodig is, en laat je gevoel een beetje meespelen.

Wat fout gaat:
  • Veel mensen hebben te veel aandacht voor de auto en niet voor de rest van het verkeer.
  • Het ‘’trucje’’ lukt niet.
  • Te snel alles willen doen.
Hoe het wel moet:
  • Blijf altijd de rest van het verkeer in de gaten houden. Niet alleen vooraf even kijken. Je kijk gedrag is hier heel erg belangrijk.
  • Veel oefeningen worden geleerd aan de hand van een trucje. Leer niet alleen om door middel van die trucjes te parkeren of te keren. Hou goed het geheel in de gaten. Hierdoor kun je jezelf makkelijker corrigeren. Hierdoor kan de oefening toch slagen.
  • Je hoeft niet alles snel te doen, bij de meeste oefeningen is stapvoets al genoeg.

6. De taal van de weg

Het is belangrijk dat je naast borden, verkeerslichten ook pijlen, strepen en andere marketingen op de weg in de gaten houd. Ze vertellen je veel over de situatie op dat moment of die komen gaat.

Wat fout gaat:
  • Het verkeerd voorsorteren bij meerdere rijstroken.
  • Het per ongeluk wisselen van rijstrook in de bocht.
  • Het verkeerd inschatten van bochten.
Hoe het wel moet:
  • Kijk naar de rijstroken om je heen, vraag je af waar de auto naast je heen gaat/mag. Dat bepaalt voor jou vaak ook je koers.
  • Let erop bij het afslaan hoeveel rijstroken nog meer jouw kant op gaan. Bepaal daarmee ook de keuze van je rijstrook.
  • Bij meerdere rijstroken moet je altijd proberen vlak voor of na de bocht in de zelfde rijstrook te rijden. Ben je bijvoorbeeld voor de bocht op de meest linker rijstrook gaan staan, is dit niet erg, maar volg de bocht dan ook op die rijstrook.
  • Let niet alleen op adviessnelheidsborden maar ook op andere zaken zoals; bochtschilden, remsporen en kijk eens wat verder door de bocht heen. Want hier ga je uiteindelijk naar toe.

7. In- en uitvoegen

In-en uitvoegen hoort ook in het examen thuis. Dit is voor velen toch één van de lastige dingen van het autorijden. Zelfs mensen die al jaren lang hun rijbewijs hebben vinden het soms nog lastig.

Wat fout gaat:
  • De vekeerde snelheid hanteren
  • Onvoldoende kijken
  • De snelheid van een bocht na het uitvoegen.
Hoe het wel moet:
  • Je kunt niet met een getal aangeven hoe hard je moet rijden als je gaat invoegen. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Zorg er voor dat je op tijd weet wat de situatie is. Rijd het vekeer door of staat er file, is het druk of niet.
  • Invoegen lukt alleen goed als je de situatie goed observeert.  Dit begint al bij het naderen van een invoegstrook. Zorg er dus voor dat je goed zicht hebt op de doorgaande rijbaan.
  • Blijf altijd waarnemen in je spiegels en bepaal of je genoeg ruimte hebt om in te voegen.
  • Zorg ervoor dat je de bocht goed doorkijkt en pas hier op je snelheid aan.

8. Rijstrook wisselen

Wat veel examenkandidaten lastig vinden is het wisselen van rijstroken wanneer het druk is.

Wat fout gaat:
  • Onvoldoende kijken. Wat een klassiek voorbeeld is wanneer twee auto’s tegelijk naar de zelfde rijstrook willen. Dit kan je alleen voorkomen door goed te blijven kijken.
  • Onvoldoende ruimte gebruiken.
  • Niet de goede snelheid hanteren.
  • Onvoldoende communiceren met medeweggebruikers.
Hoe het wel moet:
  • Bepaal rustig wanneer je het beste kunt wisselen van rijstrook. Controleer ook tijdens het wisselen van rijstrook wat het verkeer om je heen doet.
  • Probeer de ruimte op te zoeken.
  • Wacht vooral niet te lang met je manoeuvre. Wanneer je te lang wacht ben je te laat.
  • Als je je snelheid aanpast aan het verkeer naast je kun je makkelijker invoegen.
  • Je mag gebruik maken van je richtingaanwijzer om te laten zien wat je bedoeling is.  Let wel op wat het verkeer om je heen doet je moet niet je richting aanwijzer aan doen en gelijk gaan.

9. Besluitvaardigheid

Het belangrijk dat je besluitvaardig bent tijdens je examen.  Veel examenkandidaten vinden het lastig om besluitvaardig te zijn. Dit komt vaak door de spanning. Je wordt alleen besluitvaardig door voldoende beheersing van de auto. Je moet vertrouwen in jezelf dat is het belangrijkste.  Je moet er vertrouwen in hebben dat je onder alle omstandigheden de auto de baas bent. Voldoende tijd nemen voor het waarnemen voor een beslissingen is erg belangrijk. Wanneer je genoeg lessen hebt gehad is dit geen probleem. Je moet kunnen rijden zonder angst. Alleen dan kun je de juiste beslissingen nemen.

10. Verkeersinzicht

En toch is verkeersinzicht van de belangrijkste eisen om goed door het verkeer te komen. Ook hier geldt dat je geen verkeersinzicht opbouwt met een paar tips van internet. Verkeersinzicht is begrijpen wat je situatie is, wat het gaat worden, wat anderen willen gaan doen (vrachtwagen die moet lossen bijv.) en begrijpen wat het gedrag van een ander voor gevolgen heeft voor jou. Verkeersinzicht betekent eigenlijk voorspellen. Het voorspellen van de situatie die gaat komen en daar op inspelen. Verkeersinzicht héb je voor een deel zonder dat je ooit een meter hebt gereden. De één meer dan de ander. Maar de rest leer je ook alleen maar met oefenen. Verkeersinzicht is één van de belangrijkste eisen om goed door het verkeer te komen. Je bouwt geen verkeersinzicht op met een paar tips van het internet.

Verkeersinzicht is begrijpen van wat je situatie is, wat ga jij doen, wat anderen willen gaan doen en begrijpen wat het gedrag van een ander voor gevolgen heeft voor jou. Verkeersinzicht heeft heel veel te maken met voorspellen. Het voorspellen van de situatie die gaat komen en daar op in spelen. Verkeersinzicht heb je vaak al voor dat je in een auto hebt gereden. Dit verschilt wel per persoon. De rest leer je door te oefenen.

.

Het nieuwe rijden

Klik hier en lees meer

Het nieuwe rijden

In de afgelopen jaren is er veel veranderd onder de motorkap van auto’s. Denk aan brandstofinjecties, motormanagement systemen, verbeterd smeermiddel, brandstoffen en meer vermogen bij een lagere toerentallen. Al deze veranderingen vragen natuurlijk ook om een verandering van rijstijl. In de praktijk zien wij dat veel automobilisten nog rijden op de manier die ze 25 jaar geleden hebben geleerd. Deze rijstijl was bedoeld voor auto’s met een andere autotechniek, en niet voor de auto’s die we nu hebben. De nieuwe rijstijl maakt optimaal gebruik van de voordelen die de moderne motor te bieden heeft. De nieuwe rijstijl is dus een leuke en comfortabele rijstijl. Het nieuwe rijden is ook veilig en bespaart brandstof. Bij het nieuwe rijden gaat het niet om veel grote aanpassingen, maar om relatief kleine aanpassingen die veel opleveren. Het nieuwe rijden draagt ook bij aan het verminderen van de CO2 uitstoot. Het wordt hierom ook ondersteunt door de Ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM en Economische Zaken.

Rijstijl tips van “Het nieuwe rijden”

  • Schakel zo snel mogelijk bij 2.500 toeren dit geldt voor benzine motoren. Bij diesel motoren is dit maximaal 2.000 toeren.
  • Trap hierbij het gaspedaal vlot en doortastend in zodat je met het verkeer kan mee rijden.
  • Rijd zoveel mogelijk een gelijk matige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
  • Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.
  • Probeer niet te snel terug te schakelen laat de auto zolang mogelijk zonder de koppeling in te drukken uitrollen.
  • Zet de motor af bij kortere stops. Zoals bij een openstaande brug, bij een overweg, in de file, wanneer je iemand even snel ophaal enzovoort, wanneer je de auto start doe dit dan zonder gas te geven.
  • Controleer maandelijks de bandenspanning. Dit kan je 1 tot 2 volle tanks per jaar schelen.
  • Wanneer het mogelijk is maak dan gebruik  van apparatuur zoals een toerenteller, cruise-control en boordcomputer.

Verkeersborden en regels

Klik hier en lees meer

Reglement verkeersregels en tekens

Hieronder vind je een uitgebreide handleiding wat betreft de verkeersborden en verkeersregels in Nederland. In deze publicatie vind je informatie over de verkeersborden en verkeersregels in Nederland. De publicatie is een verkorte versie van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

De publicatie bevat de volgende onderwerpen:

  • verkeersgedrag;
  • verkeersregels;
  • verkeerstekens;
  • aanwijzingen;
  • bijzondere bepalingen voor gehandicapten;
  • tijdelijke verlaging maximumsnelheid bij verstoring olie-aanvoer;
  • milieuzones.

Examenvoorwaarden CBR

Klik hier en lees meer

Examenvoorwaarden CBR

Hieronder vind je de brochure/folder met daarin de regels met betrekking tot de theorie-examens, praktijkexamens die door het CBR worden afgenomen.

 

Examenvoorwaarden

Terugvragen examengeld theorie-examen

Klik hier en lees meer

Terugvragen examengeld theorie-examen

 

Je kunt hier een restitutieformulier downloaden waarmee je het examengeld voor theorie-examens kan terugvragen. Heb je door omstandigheden je theorie-examen niet kunnen doen? Dan kun je binnen 14 dagen je examengeld terug vragen. Dit kan dus alleen in de volgende situaties:

  • Je was zo ziek dat je echt geen examen kon doen.
  • Een naaste persoon die overleden is.
  • Als je als militair op korte termijn werd gedetacheerd.

Let op! Als je je examengeld terugkrijgt, trekken ze daar nog wel administratie kosten vanaf.

Inloggen iTheorie

Klik hier en lees meer

Inloggen iTheorie

Theorieles voor het theorie-examen was nog nooit zo leuk en leerzaam. iTheorie is een complete theorie opleiding en bestaat uit een compleet digitaal theorieboek, maar liefst 50 theorie-examens, lesfilms over gevaarherkenning en instructiefilms voor de praktijkles.

  • Compleet digitaal theorieboek met de 25 CBR hoofdstukken
  • 25 deeltoetsen na elk hoofdstuk
  • 50 complete theorie-examens zoals bij het CBR
  • Lesfilms voor de gevaarherkenning
  • Instructiefilms voor de praktijklessen
  • Geschikt voor dyslexie: alles kan worden voorgelezen
  • Complete verkeersbordenbijlage
  • Geschikt voor auto, motor, bromfiets en brommobiel
  • Gratis herhalingscursus (alle theorie-examens nogmaals)
  • Verkocht door de meeste rijscholen en boekhandels

Heb je een vraag over rijlessen, theorie of examen? 

  • Eerlijk en deskundig advies
  • Snel antwoord op je al je vragen
  • Een gegarandeerd hoge service

Ik wil terug gebeld worden

2 + 7 =

LIKE ONS OP FACEBOOK

Rijopleiding op maat

Iedere leerling is anders. Sommige reden al scooter & sommige hebben misschien faalangst. Het volgen van een proefles is daarom belangrijk om een pakket samen te stellen die bij je past!

Ervaren rij-instructeurs

Caspian Rijopleidingen werkt uitsluitend met ervaren, flexibele en natuurlijk gezellige rij-instructeurs. Voor de beste rijopleidingen moet je dan ook bij Caspian Rijopleidingen zijn

Beginnen vanaf 16,5 jaar

Caspian Rijopleidingen geeft al jarenlang rijles aan leerlingen van jong tot oud! Uiteraard kun je bij ons ook al beginnen met het volgen van je rijlessen zodra je 16,5 jaar bent.

Autorijles

Snel je auto rijbewijs halen. Meld je snel aan en vraag een proefles aan

Motorijles

Vanuit onze passie voor motoren bieden wij de motorrijlessen aan. 

Haal direct je rijbewijs!

Wij willen natuurlijk het allerbeste voor onze leerlingen, wij zorgen er dan ook voor dat wij je niet alleen helpen met het behalen van het rijbewijs, maar ook dat je na het slagen veilig deel kan nemen aan het verkeer. Wat wij allemaal voor je doen is een hele hoop maar hieronder staan een aantal dingen uitgelegd:

R

Hoog slagingspercentage

R

Altijd een rijopleiding op maat

R

Deskundige rij-instructeurs

R

Je wordt opgehaald en afgezet

R

Rijles in een nieuwe, comfortabele lesauto

Wil jij ook je rijbewijs halen? Schrijf je dan direct in!